Hey 2° jaartjes,
Als IAJ'er die al van al die Rot theorievakken af is
kan ik jullie wel een beetje helpen met wat examenvragen van de vorige jaren te geven.
Veel succes dermee,
Nina
1.Leg uit en licht toe, artikel 6 van het handvest, taak van de overheid. Alle sartikels kenne (8 in 1° zit)
2.De tweede stroomversnelling komt er door twee redenen, wat zijn ze en licht beide toe.
3.Normen van schoolsport, wat is de meest overheersende norm nu, wat primeert voor jou?
4.Nuancering van het resultaat van de tijdstrendanalyse (relateer je antwoord, naast de contextverruiming, zeker ook aan de sensibilisatiecampagnes)
5.Misbruiken van voor 1977 die aan de grondslag lagen van het ontstaan van het decreet houdende erkenning en subsidiëring van landelijk georganiseerde sportverenigingen. (da's dat bloso en adeps naar nationale bond geld stuurden maar adeps dan eerst naar clubs en dan door de nat bond ook nog eens verdeeld over waalse en vlaamse clubs terwijl geld van bloso alleen maar voor vlaamse clubs bestemd was.)
6.Mag men besluiten dat sport, jong geleerd oud gedaan is? Nuanceer met studiemateriaal
7.Wat is de verruimde taak van de leerkracht?
8.Tekst: jeugdsport in Vlaanderen anno 1985: * wat werd onderzocht? * wat waren de resultaten van het onderzoek?
9.Renson heeft het over 2 soorten sportbeleid ( pyramidaal- en pluralistisch beleid) welk van de 2 sluit aan bij het SVA-idee en vergelijk ze. (als ge een schets maakt, aanduiden waar de verschillen zitten in beleid bij beiden, en wat renson met het pluralistisch beleid wilde bereiken)
10.Geef de impulsen eind jaren 60 begin jaren 70 die hebben bijgedragen tot een echt Vlaams sportbeleid ( SVA-acties, decreten van subsidie en sportfunctionaris,...)
( decreten geven van '76 en '77, een 3e impuls is de splitsing van het ministerie van nationale opvoeding en cultuur in 1969) ni te veel zeveren over SVA hier, tegen mij zei'm dat 't logisch was toen ik erover begon, dus wees specifiek over het Vlaams sportbeleid
11.Leg uit aan de hand van de tabel, de sportdeelname en het sportaandeel in functie van de leeftijd (bijvraag situeer, waarom op die data veranderingen,...) à tijsdstrendanalyse
12.De school is een belangrijke sportsocialisatiefactor. Leg uit en motiveer vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van artikels van verschillende auteurs waarom sport en LO zo belangrijk zijn op school.
13. svs: wat? doel + werking
14. Hoe is de "vlaamse sportclub" geëvolueerd van '74 tot '90?
15. Inhoud van het decreet van 1977?
16. spel is belangrijk voor ontwikkeling? op de verschillende niveaus!
17. Piaget met de 2 mechanisme
18. Geef de structuur van de verschillende schoolsportfederaties die je kent.
en welke schoolsportfederatie werkt nu in ons onderwijs
19. geef de sportstructuren in vlaanderen overzichtelijk voorgesteld in 3 fasen (dit is ne Killer, watch out)